Minőségi, válogatott termékek Különlegességek a világ minden tájáról

KOSÁR


Ár
Me.

ÖSSZESEN

0 Ft Kosár frissítése

Az ár a szállítást nem tartalmazza.


A továbblépéshez el kell fogadni az általános szerződési feltételeket

Válassza ki a rendelés típusát

Ezekből a tartós élelmiszerekből nem véletlenül kellene mindenkinek bespájzolnia

Amikor a pandémia végigsöpört hazánkban is, az emberek pánik vásárlásba kezdtek. Hiába jöttek a megnyugtató hírek, hogy az élelmiszeripar nem áll le, és mindenből lesz utánpótlás, az emberi természet ezt nehezen tudta megemészteni. Így mindenki betárazott tartós élelmiszerekből. Ez nem feltétlen akkora probléma, hiszen ezek a dolgok sokáig elállnak, de az biztos, hogy néhány családban most jó ideig nem kell venni bizonyos dolgokat.

A tartós élelmiszerek persze rendkívül hasznosak akkor is, ha nincs épp világjárvány, mivel romlás nélkül elállnak, könnyedén előszedhetők a spájz rejtekéből és egy-kettőre remek ételek készíthetőek belőlük, ha elég kreatívak vagyunk

Cikkünkben bemutatjuk a tartós élelmiszerek fajtáit és eláruljuk, melyek azok, amikből mindenkinek érdemes tartania otthon, hiszen nemcsak táplálóak és tartósak, de egészségesek is!

Melyek is azok a tartós élelmiszerek? 

A tartós élelmiszereket mindenki jól ismeri, hiszen különösebb tárolási technika nélkül sokáig megőrzik felhasználhatóságukat. Nincs szükségük hűtésre, ha vigyázunk a csomagolásukra, akár évekig is eltarthatóak. Vannak közöttük természetesen olyanok, melyekben szép számmal szerepelnek tartósítószerek vagy olyan természetazonos vegyületek, melyek ezt a tartósságot biztosítják. De akadnak olyanok is, melyek maguktól őrzik meg frissességüket és étkezésre alkalmas állapotukat, vagyis mindenképp az egészséges alternatívák közé sorolhatjuk őket.

De mennyi is az az idő, amire már azt mondhatjuk, hogy “tartós”? Nos, ami 1-2 évig gond nélkül eláll, az ide sorolható, de meglepő módon vannak olyan élelmiszereink is, amik akár évszázadok alatt sem romlanak el.

A tartós élelmiszerek legismertebb képviselői:

  • konzervek
  • méz
  • cukor
  • rizs
  • száraz hüvelyesek, pl.babfélék
  • instant kávék
  • tartós tészták, száraztészta
  • étcsokoládé
  • bizonyos zsiradékok, olajok
  • tartós tejek
  • ecet

7 tartós élelmiszer, amit mindenképp érdemes bespájzolnod

A legegészségesebb tartós élelmiszerek

Rizs:

Ez a kedvelt gabonaféle légmentesen elzárva, száraz, hűvös helyen tartva évekig eláll. Mind a fehér rizs, jázmin rizs, basmati rizs és a vadrizs is rendelkezik ezzel a tulajdonsággal. A rizsfélék ráadásul nagyon táplálóak, számtalan módon elkészíthetők, akár köretnek, akár édességnek. A rizs ráadásul gluténmentes, tehát az emésztési intoleranciában szenvedők is fogyaszthatják.

Halkonzerv:

A konzervek egészségességéről lehet vitatkozni abban az esetben, ha tartósítószerekkel vannak dúsítva, ám a halkonzervekben ez általában nincs, vagy nagyon kevés. Az olajba süllyesztett ízletes fehérje önmagában is eláll, bármikor készülhet belőle egy jó saláta vagy bármilyen halas tészta, rizottó. A halhús tele van Omega-zsírsavakkal, kalciummal, növeli a férfiak tesztoszteron szintézisét, fehérjében gazdag, és jótékonyan hat a szív-érrendszerre is.

Méz:

A méhek kínálta csemeg az emberiséggel szinte egyidős, már őseink is felkutatták és komoly csípések árán is megszerezték a tápláló, energiát adó, egészséges nedvet. A méznek rengeteg jótékony hatása van, a táplálkozás mellett akár sebgyógyításra is felhasználható. Diéták során az egyetlen cukorféle, amit édesítésre ajánlanak. A méz jól lezárt üvegben, páramentesen tartva hihetetlen, de akár évszázadok alatt sem romlik meg. Természetes állagváltozása a szemcsésedés, kásásodás, ami melegítés hatására eltűnik.

Bab, szárazbab:

A hüvelyesek száraz, védett csomagolásban akár 10 évig is megőrzik tápanyagtartalmukat és ízüket. A bab és társai tele vannak fehérjével, rosttal, ásványi anyagokkal (magnézium, mangán, kalcium, cink, vas) és vitaminokkal. Egyrészt tápláló ételek, másrészt akár az immunrendszert is támogatják a felsorolt összetevők miatt.

Étcsokoládé:

Ki gondolná, hogy a nassolnivalók között is akad, ami tartósan eláll. Ilyen a csokoládé is, minél magasabb a kakaótartalma. Az étcsoki akár 1-2 évig is eláll, a rajta megjelenő fehéresedés nem káros. A fekete eledel ráadásul számos jótékony hatóanyagot rejt magában, serkenti az agyat, javítja a koncentrációt és a memóriát, élénkít és hasmenés esetén is segíthet. Az étcsoki a szív-érrendszerre is kedvező hatású lehet.

További tartós nasik:

Van még 1-2 dolog, ami tartósnak mondható, és szeretjük őket csemegézni. Az aszalt gyümölcsök és az üvegben tárolt mogyoróvaj például eláll kb. 1 évig. Kevésbé ellenállóak az olajos magvak (kesudió, mandula, pisztácia, tökmag), de ezek is kihúzzák 6-9 hónapig avasodás nélkül.

Ezek a nassolnivalók bármelyik diétába bele passzolnak, még a ketogén étrend is megenged egy maréknyit belőlük, mert ennyi még nem billenti ki a vércukorszintet. A magvak ráadásul tele vannak jótékony zsírsavakkal és vitaminokkal is, ahogy a mogyoróvaj és az aszalványok szintén.

Amiket inkább jobb kerülni

A tartós élelmiszerek között azokat a konzerv termékeket jobb kerülni, melyekben sok a természet idegen anyag. A tartósítás egyik vegyülete a nátrium is, ami ugyan megtalálható a szervezetünkben, de nagy mennyiségben káros, felborítja a sejtanyagcserét és növeli a vérnyomást. Figyeljünk oda, hogy az alacsonyabb só és nátrium tartalmú konzerveket válasszuk.

Speciális csoportot képviselnek azok a tartós élelmiszerek, melyek mélyfagyasztás hatására őrzik meg frissességüket, vagyis a mirelit termékek. Ezek között is vannak akár egészséges fajták, mint a gyártás helyén hirtelen fagyasztott zöldségek és gyümölcsök, vagy a biogazdálkodásból származó fagyasztott húsok.

Viszont a mirelitek egyes fajtái kerülendőek! Nagyon nem egészségesek a fagyasztott szénhidrátok, pl.a mirelit pizza vagy a bundás dolgok, a lefagyasztott szilvásgombóc stb. Bármennyire is könnyű belőlük ebédet varázsolni és még finomak is, kalóriatartalmuk magas és nem is éppen táplálóak. Hamar meg fogunk éhezni utánuk, és a súlygyarapodás sem marad el. Hasonló okokból mellőzendők a “porok”, az instant palacsinta meg muffin por, amiből persze gyors desszert készíthető, de egészségesnek nem mondhatóak. A bennük lévő rengeteg szénhidrát az elhízáson túl számos ponton támadja az egészséges szervezetet.

A tartós élelmiszerek helyes tárolása

Végül ejtsünk szót arról, milyen körülmények között maradnak a legtartósabbak ezek az élelmiszerek!

  • A rizs, liszt, cukor, só, darák, gabonák általában valamilyen papírcsomagolásban kerülnek haza. A papír sajnos átengedheti a nedvességet, átjuthatnak rajta a kártevők (zsizsik, moly), akár fény vagy hő hatására is sérülhet, ezért ajánlott azonnal lecserélni a csomagolást. Tegyük a felsoroltakat légmentesen záródó üvegbe, szárazon tartó csattos üvegbe. A fémdobozok ugyan védenek bizonyos dolgoktól, de ezek is korrodálódhatnak, és kellemetlen ízt kölcsönöznek az ételeknek.
  • A száraztésztákból kivonták a nedvességet, nem romlanak, de fontos, hogy szárazon és szorosan lezárva tartsuk őket. Erre saját csomagolásuk a legalkalmasabb, vagyis ne bolygassuk, ne tegyük át, csak felhasználáskor bontsuk fel Amennyiben marad ki tésztánk, szintén az üvegben tárolás a legkézenfekvőbb megoldás, vagy valamilyen modern műanyag tároló. Legyenek védve fénytől és nedvességtől is!
  • Az olajakat szintén a legjobb a saját csomagolásukban tárolni, nagyon fontos lenne azonban, hogy sötétben legyenek. Fény és hő hatására ugyanis romolhatnak, de azért hűtőbe nem szükséges tenni őket.
  • A szárazbabot kivehetjük csomagolásából és jól záródó üveg vagy műanyag tartóedénybe helyezzük el! Arra figyeljünk, hogy ha van a szemek között beteg, sérült, azt dobjuk ki!

 Összegezve tehát kijelenthető, hogy a tartós élelmiszerek nagyon hasznosak és fontosak. A tartósság pedig nem egyenlő a tartósítószerekkel, ezért a fent felsorolt egészséges élelmiszereket mindenkinek érdemes otthon tárolnia. Hiszen sosem lehet tudni, mikor toppannak be végre barátok, vendégek, akiknek ezekből finom és kiadós finomságokat készíthetünk!